خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/06/16 - 19:24
  • زمان مطالعه : 13 دقیقه
سرویس : اجتماعی
در نشست هم اندیشی مراسم اربعین با حضور جمعی از اعضای کمیسیون بهداشت مجلس و جمعیت هلال احمر مطرح شد؛

مسیر خدمت در هلال احمر رو به تکامل و پیشرفت است/ حجم بالای خدمات هلال احمر نیاز به تخصیص اعتبار دارد/ ضرورت قدردانی از خدمات ارزنده وزارت بهداشت عراق

در نشست هم اندیشی جمعی از اعضای کمیسیون بهداشت مجلس، نایب رئیس کمیسیون اجتماعی و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با مسئولان جمعیت هلال احمر در درمانگاه هلال‌احمر شهر کربلا مطرح شد که در مورد موضوع بهداشت در اربعین تیم های بهداشتی عراق و ایران با همکاری یکدیگر بر عملکرد موکب ها نظارت و حتی برخی از موکب های متخلف را پلمپ کردند، حجم بالای خدمات هلال احمر نیاز به تخصیص اعتبار و خدمات ارزنده وزارت بهداشت عراق هم جای قدردانی دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت؛ در نشست هم اندیشی با حضور کمیته نظارتی  و شهریاری رییس کمیسیون بهداشت، عیسی زاده نایب رئیس کمیسیون اجتماعی و میرتاج الدینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه با کولیوند رئیس جمعیت هلال‌احمر کشورمان در کربلا، جزئیات اقدامات و فعالیت‌های اربعینی هلال‌احمر در عراق بررسی و ارزیابی شد.



حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت مجلس از اعضای کمیسیون بهداشت برای بازدیدهای میدانی از مراکز درمانی تشکر کرد و گفت: گزارش کامل در کمیسیون بهداشت ارائه خواهد شد و آن را به مجلس و دولت هم ارائه خواهیم کرد؛ بسیاری از مسائل اربعین با قانون قابل حل نیست.



وی ادامه داد: آمریکا سال ها ناجوانمردانه زیرساخت های کشور عراق را تخریب و نابود کرد در این رابطه خدمات کشور و وزارت بهداشت عراق جای تقدیر دارد و از مهمان نوازی آنها تشکر می کنیم.



نماینده مردم زاهدان در مجلس یازدهم ادامه داد: اغلب فوتی های مراسم اربعین به خاطر تصادفات رانندگی بود نه مسائل بهداشتی و می توان از این گونه مسائل پیشگیری کرد اما نمی توان جلوی حضور افراد مسن  در مراسم اربعین حسینی(ع) را گرفت چون به امام حسین ( ع ) عشق دارند؛  تمامی کشورهای مسلمان با وجود تمامی مسائل و فرهنگ ها در مراسم اربعین حضور دارند و در این رابطه باید فرهنگ سازی مناسبی انجام شود. باید از  کولیوند رئیس جمعیت هلال‌احمر به عنوان راس هرم قدردانی کرد.



شهریاری یادآور شد: همکاران ما با دقت از اغلب مراکز درمانی بازدید کردند و ما هم ضمن تشکر از اقدامات وزارت بهداشت عراق به عنوان کمیسیون بهداشت مجلس هم باید توصیه هایی را داشته باشیم. البته باید بودجه ای را برای اربعین در نظر گرفت زیرا ۴ میلیون ایرانی در این مراسم حضور دارند و باید برای خدمات رسانی به مردم خودمان بودجه اختصاص داد؛ باید برای قشر مستضعف هم تدابیری اتخاذ کرد.



رییس کمیسیون بهداشت مجلس یادآور شد: از خدمات ارزنده وزارت بهداشت عراق قدردانی می کنیم و باید در مکاتبه ای از مهمان پذیری و سایر مسائل تشکر کرد؛ از کادر  و جامعه پزشکی هلال احمر تشکر می کنیم متاسفانه امروز به خاطر تخلفات اندکی از پزشکان، جامعه پزشکی زیر سوال می‌رود در حالی که به میلیون‌ها نفر خدمات رسانی و پزشکان و متخصصان داوطلبانه به خاطر عشق به امام حسین(ع)در اربعین حضور می‌یابند.



کولیوند رییس جمعیت هلال احمر هم در  نشست هم‌اندیشی با برخى نمایندگان مجلس شورای اسلامی در درمانگاه هلال‌احمر در شهر کربلا، با بیان اینکه نگاه مجلس شورای اسلامی همیشه به مجموعه هلال احمر مثبت بوده است، گفت: هلال احمر در تمامی صحنه‌ها حضور داشته و در خدمت مردم و جامعه بوده است



وی با یادآوری اینکه در  مورد اربعین سال گذشته آسیب شناسی‌های لازم انجام شد، ادامه داد: به اعتقاد بنده در هر کاری که انجام می‌شود قطعا اشکالاتی نیز وجود دارد ولی امسال با برنامه جدیدتری برای اربعین وارد شدیم و با مسئولان و وزرای عراقی بهداشت، مخابرات، هلال احمر، حشد الشعبی،وزارت کشور برای هم‌افزایی و ارائه خدمات کیفی‌تر به زائران در ایام اربعین حسینی، مذاکرات و جلسات حضوری داشتیم.



رئیس جمعیت هلال احمر یادآور شد: بر این اساس در برگزاری کنگره سلامت در اربعین، وزیر بهداشت و مخابرات کشور عراق، وزرا و مسئولان کشور ایران و ۵۰ سخنران خارجی حضور داشتن و در اربعین امسال طی مذاکرات صورت گرفته با کشور عراق جراحان ایرانی نیز در  چند بیمارستان عراق حضور فعال داشتند و در مورد موضوع بهداشت در اربعین نیز تیم های بهداشتی عراق و ایران با همکاری یکدیگر بر عملکرد موکب ها نظارت و حتی برخی از موکب های متخلف را پلمپ کردند.



وی با اشاره به استفاده از فناوری و تکنولوژی‌های جدید در اربعین حسینی، گفت: ما به دنبال هوشمندسازی فعالیت ها هستیم که در این راستا طی اقدامات انجام شده در سامانه بادصبا متخصصان ایرانی برخط و جوابگو هستند همچنین امسال برای افراد گرمازده داروهای خاصی تهیه و در مرزها و مسیر توزیع شد؛ با توجه به پیش بینی حوادث ترافیکی در مرزهاو مسیر در هر ۱۰۰ کیلومتر،  پایگاه امدادی و در مسیرهای پر حادثه نیز اتوبوس- آمبولانس مستقر و در صورت وجود مصدومان بدحال هرچه سریع تر اعزام جهت ادامه درمان به مرزهای ایران انجام می‌شد.



کولیوند با بیان اینکه خدمات درمانی جمعیت هلال احمر برای تمامی زائران حسینی به صورت رایگان انجام شد، گفت: خوشبختانه امسال توانستیم تعداد پایگاه‌های درمانی در مسیر نجف به کربلا را از ۱۴ به ۳۲ پایگاه افزایش دهیم که ۴ بیمارستان نیز در این مسیر با حضور تیم‌های درمان جمعیت هلال احمر ایران به زائران خدمات درمانی ارائه می‌داد.



رئیس جمعیت هلال احمر با بیان اینکه بیش از ۴ هزار نیروی کادر درمانی به صورت داوطلبانه در اربعین امسال برای خدمت رسانی به زائران حضور داشتند، افزود: علاوه بر این، یک هزار و ۶۰۰ پزشک داوطلب سیار نیز به جمع ما اضافه شدند و در موکب ها و مسیرهای پیاده روی اربعین خدمات درمانی ارائه کردند.



وی با بیان اینکه مرکز پاستور با تمامی امکانات در مورد شناسایی بیماری‌های مسری در کشور عراق مستقر شده است، یادآور شد: همچنین ۱۰ تیم پزشکی با ۶۰ سرفصل پژوهشی نیز در کشور عراق فعال هستند و بیش از ۶۰ فیلم کوتاه برای پیشگیری از گرمازدگی و انواع بیماری‌های محتمل از سوی هلال‌احمر تولید و در سایت ها و فضاهای مجازی بارگذاری و توزیع شد.



نامدار عبداللهیان معاون پارلمانی هلال احمر هم در ادامه  این نشست، گفت: خوشحال هستیم که ترکیب کمیته نظارتی کمیسیون بهداشت در مراسم اربعین امسال نسبت به گذشته تفاوت چندانی نکرده تا بتوان خدمات سال جاری را با سال گذشته مقایسه کرد؛ نمایندگان از همان روز اول و ابتدا بازدیدهای میدانی را آغاز و از مراکز درمانی مستقر در نجف بازدید کردند و از آنجایی که عیسی زاده تمایل داشت مباحث اجتماعی را بررسی و از نزدیک با مردم و بیماران صحبت کند بنابراین از اعضای کمیسیون بهداشت جدا و نسبت به انجام ماموریت خود اقدام کرد.



وی ادامه داد: برنامه های بازدید نمایندگان بسیار فشرده بود به گونه ای که اغلب وقت خود را به جای زیارت صرف بازدیدهای میدانی از مراکز درمانی کردند؛ در طریق الحسین هم از مراکز درمانی و همچنین از موکب های فرعی و اصلی بازدید شد.



عبدالهیان ادامه داد: روز سه شنبه هم از ۷ تا ۸ مرکز درمانی در کربلا بازدید کردیم و از رئیس و اعضای کمیسیون بهداشت تقاضا کردیم با حضور در این نشست نقاط قوت و ضعف را مطرح کنند البته برخی دستگاه ها وظایف خود را به درستی انجام ندادند و در این رابطه شاهد مشکلاتی به عنوان مثال در مورد بیمه بودیم و  ما عضوی از، ستاد اربعین هستیم و کارهای انجام شده فراتر از وظایف هلال احمر بود و در سال جاری افزایش متخصصان و ساماندهی موکب ها به خوبی انجام شد.



فاطمه محمدبیگی عضو کمیسیون بهداشت هم در این نشست ضمن تشکر از زحمات پارلمانی و درمانی عبداللهیان و مرعشی گفت: از سال ۹۵ به عنوان جهادگر با هلال احمر همراه بوده ام و به نظر می‌رسد همه اقدامات و امکانات هلال احمر در ایام اربعین امسال ۲ برابر شده است.



وی افزود: هلال احمر امسال پدرانه و به خوبی همه مواکب، بسیج جامعه پزشکی و سایر فعالان را پشتیبانی کرده است؛ سرم تراپی، ایجاد سلامت الکترونیک، کاهش هدررفت دارو، افزایش سرعت خدمات  از جمله اقدامات موثر اقدامات خوب و موثر بود.



محمدبیگی با تاکید بر اینکه همه زائران فارغ از پرداخت هزینه سامانه سماح باید تحت پوشش بیمه قرار گیرند و گفت: همچنین به تقویت کیفیت خدمات بیمه‌ها، حضور بیشتر نمایندگان بیمه ها و توجه به بهداشت محیط باید مدنظر قرار گیرد در این رابطه پوشش رسانه ای به درستی انجام نشد در حالی که باید خدمات مثبت را به اطلاع مردم رساند.



رییس کمیته سلامت الکترونیک کمیسیون بهداشت مجلس تصریح کرد: باید با هماهنگی وزارت بهداشت عراق از کارشناسان تغذیه برای بررسی مواد غذایی و فاسد نبودن آنها استفاده کرد و بنا بر پروتکل ایران، طبقه بندی بیماران زیر ۵ سال و بالای ۶۵ سال دنبال شود.



سید محمد پاکمهر نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس هم در ادامه این نشست از همکاری خوب و موثر نامدار عبدالهیان معاون پارلمانی جمعیت هلال احمر با اعضای کمیسیون بهداشت مجلس تشکر کرد و گفت: در نجف اشرف از حدود ۴ تا ۵ درمانگاه به صورت میدانی بازدید کردیم و ۳۰ دقیقه تا یک و نیم ساعت در درمانگاه ها اتاق به اتاق حضور یافتیم و با مردم و بیماران صحبت کردیم در مسیر نجف تا کربلا از حدود ۱۰ درمانگاه بازدید و با صبر و حوصله در جریان خدمات رسانی به مردم قرار گرفتیم و در نجف و کربلا هم از ۴ تا ۵ درمانگاه بازدید کردیم؛ مسیر خدمت در تیم هلال احمر رو به تکامل و پیشرفت است.



وی با بیان اینکه شاهد زیبایی خدمت و و دامنه وسیع جمعیت هلال احمر بودیم، افزود: به طور قطع خدمات رسانی به زواری که کیلومترها زیر دمای هوای ۴۵ درجه در حال حرکت بودند بسیار سخت است در این رابطه نیروهای هلال احمر با نجابت و دلسوزی خدمات بسیار خوبی را به زوار ارائه کردند‌.



پاکمهر ادامه داد: خوشبختانه امسال شاهد افزایش حضور پزشکان متخصص و عمومی بودیم  و پزشکان همزمان در درمانگاه ها ویزیت می کردند و تریاژ انجام می شد و بیمار دارو دریافت می کرد بنابراین نیاز نبود به متخصص مراجعه شود و وجود خدمات تخصصی در بخش بانوان و آقایان جای قدردانی دارد در این رابطه پیشنهاد می شود کمیسیون جلسه ای را با حضور مسئولان مربوطه پای کار برگزار کند البته توجه به بهداشت عمومی هم امری مهم است و فرهنگ سازی برای زائران امری ضروری است.



وی یادآور شد: موکب داران باید شناسنامه دار و مسائل بهداشتی به آنها آموزش داده شود و می توان به آشپزها و کمک آشپزها آموزش های لازم را بدهیم تا بسیاری از ویزیت ها کاهش و بیماران کمتری داشته باشیم بهتر بود نسبت به توزیع ماسک هم اقدام شود نا تعداد بیماران کمتری داشته باشیم البته حجم بالای خدمات هلال احمر نیاز به تخصیص اعتبار دارد، جمعیت هلال احمر نهادی بین المللی و مورد اعتماد مردم است و نباید با اعتبارات اندک وجهه این نهاد را زیر سوال برد؛ مسائل بهداشتی باید جدی گرفته و  به جنبه مردمی در حوزه درمان باید به صورت ویژه توجه شود و نباید انجام همه خدمات را وظیفه هلال احمر بدانیم و بهتر است موکب داران در حوزه درمان ورود کنند و با جمعیت ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر یک پزشک داشته باشند تا بار کاری هلال احمر کاهش یابد البته تیم های درمانی سرپایی سیار هم نیاز به تقویت دارد و موضوع بیمه هم باید در کمیسیون مطرح شود و ساختمانی هم که در کربلا داریم باید تکمیل شود.



پروین صالحی عضو کمیسیون بهداشت مجلس هم در ادامه ضمن تشکر از مهمان نوازی مردم و دولت عراق بر ضرورت رعایت نکات بهداشتی تاکید کرد و گفت: مسائل بهداشتی و انباشت زباله باید جدی گرفته شود و از خیابان احمد احمدزید به عنوان نمونه‌ای از خیابان‌هایی که نظافت در آن رعایت می‌شود باید یاد کرد.



صالحی ادامه داد: مسئولان وزارت بهداشت عراق باید با الگوبرداری از چنین خیابان هایی مسائل بهداشتی را به خوبی مدیریت و رعایت کنند.



سید محمدرضا میرتاج الدینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه هم در ادامه این نشست، گفت:  امام حسین ( ع ) خون خود را بذل کرد تا بشریت از ضلالت نجات یابد و پیاده‌روی اربعین حرکت فوق العاده و عجیبی در سال‌های اخیر است و رهبر حسینی ما  مطرح کردند که اربعین کنگره عظیم جهانی است برای اینکه پیروان مکتب امام حسین (ع) دور هم جمع شوند و عظمت قدرت اسلام و مسلمانان را نشان دهند.



وی ادامه داد: به صورت خودجوش از درمانگاه های هلال احمر واقع در نجف اشرف بازدید کردم؛ آنها شبانه روز ۳ هزار نفر را ویزیت می‌کردند و در مسیر و در  عمود ۴۹۴ با حضور در پایگاه ششم با پرسنل  گفت و گو کردم و بازدید از این پایگاه مایه افتخار بود و ضروری است گروه‌های جهادی پزشکی ساماندهی شوند که با هلال احمر کار کنند.



نماینده مردم تبریز در مجلس افزود: شما به ۲۰ میلیون نفر خدمات رسانی می‌کنید نه ۴ میلیون نفر و باید این مسائل بازگو شود و توسط رسانه ها و  به شکل‌های مختلف اطلاع رسانی شود.



مهدی عیسی زاده نایب رئیس کمیسیون اجتماعی هم در ادامه این نشست گستردگی نیروها و خدمات رسانی، افزایش تعداد درمانگاه‌ها و استقرار آنها در خاک عراق را ستودنی دانست و گفت:  در این وضعیت بحرانی، و اضطرار و خاص عملکرد شما ستودنی بود و  شما کار عظیمی انجام دادید البته نقاط ضعف زیادی ندیدیم و در صورت وجود هم باید به نقطه قوت تبدیل شود.



وی ادامه داد: با توجه به تعداد بالای بیماران ایرانی و خارجی باید نسبت به توسعه و افزایش درمانگاه ها اقدام کرد البته هدایت زائران هم امری مهم است؛  هزاران ویزیت در یک هفته در سامرا انجام شد در حالی که یک پزشک هم بیشتر نداشت و این اقدام بی نظیر بود.



حسن رزمیان مقدم عضو کمیسیون بهداشت مجلس هم در ادامه این نشست گفت: چرا دنبال معلول ها می گردیم در حالی که علت امراض مشخص است؟ مگر می شود زوار با این حجم بالا سرویس بهداشتی و حمام کافی نداشته باشند در این رابطه نهر سرشار از میکروب است و باید پیشگیری مدنظر قرار گیرد و دنبال علت ها باشیم.



سیدجلیل میرمحمدی هم در ادامه این نشست گفت: همت جمعیت هلال احمر در حضور پزشکان متخصص در مراکز درمانی هلال‌احمر در عراق، ابتکار عمل در استفاده از انترن‌ها و رزیدنت‌ها به عنوان دستیار، هم جنبه آموزشی داشته و هم برای خدمت رسانی به زائران مفید بود.



میرمحمدی افزود: فضای فیزیکی مراکز اورژانس در شهرهای نجف، کربلا، کاظمین و سامرا خوب بود و هماهنگی خوبی با بیمارستان‌های عراق وجود داشت همچنین ارائه خدمات تخصصی نظیر cpr به خوبی انجام شد.



وی ادامه داد: اربعین امسال، به‌روز بودن آمبولانس‌ها در کنار افزایش کمی آمبولانس‌ها به همراه افزایش کمی موکب های هلال احمر کاملا مشهود و استفاده هلال احمر از ظرفیت های مردمی و داوطلبان و افزایش کمی‌ پرسنل به ۴۰۰۰ نفر ارزشمند است..



عضو کمیسیون بهداشت مجلس با تشریح پیشنهاداتی برای بهبود و ارتقای کیفیت اقدامات هلال احمر، گفت: ضروری است هلال احمر مراکز جراحی محدود برپا کرده و  اداره آن را برای کاهش هزینه‌ها به هر استان بسپارد و این روند ماهانه تکرار شود.



نماینده مردم تفت و میبد در مجلس یازدهم با اشاره به رجوع مردم به هلال احمر پیشنهاد طراحی کاورها و افرادی برای راهنمایی مردم را داد تا شهروندان خدمات هدفمندی دریافت کنند./



پایان پیام



 

  • کد خبر : 367708
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار